Imatge Maria Lacueva Lorenz
Pau Alabajos a la Universitat del Saarland amb "La Transició modèlica i la mare que m'ha parit"
per Maria Lacueva Lorenz - Monday, 12 December 2016, 12:09
 

Pau Alabajos va visitar la Universitat del Saarland durant els dies 8 i 9 de desembre en el marc de la seua Gira Europea 2016 i gràcies al finançament de la càtedra de la Prof. Claudia Polzin-Haumann, responsable acadèmcia del lectorat de català. Per tal d'aprofitar al màxim la presència del cantautor, es van desenvolupar tres activitats coordinades per la professora d'Estudis Catalans juntament amb col·legues del departament de Hispanística.

8 de desembre, 10 h. Conferència “Memoria e identidad en los Países Catalanes” impartida a quatre mans per Maria Lacueva i Pau Alabajos en el marc de l'assignatura “Einführung in die Kulturwissenschaft: Spanien/Lateinamerica” (“Introducció als Estudis Culturals: Espanya/Llatinoamèrica) impartida per la Dra. Isabel Exner i Tim Chrismann, doctorant i ex-estudiant de català. Aquesta conferència va servir de pont entre la complexitat del concepte “identitat” (individual, col·lectiva, lingüística, nacional, etc.) que s'estava tractant en aquesta assignatura i que s'exemplificava amb el cas concret dels Països Catalans, i la temàtica de la memòria històrica que es tractarà pròximament. Les explicacions teòriques es van il·lustrar bé amb cançons pròpies de Pau Alabajos, bé amb versions musicades de poemes, com ara de Salvador Espriu, sobre les diferents repressions durant el franquisme, les fosses comunes del cementeri de València o la crítica al discurs que defineix com a “modèlica” la transició cap a la democràcia.

8 de desembre, 19 h. Acompanyament musical a la inauguració del cicle “Die umstrittene Transición: spanische Filme der 1970er Jahre” ("La controvertida Transició: cine espanyol dels anys setanta") organitzat per la catedràtica Jannet Reindstädler i celebrat al cine Kino 8 1/2. Abans de passar la molt recomanable pel·lícula/documental “Ocaña: retrat intermitent” de Ventura Pons, Pau Alabajos va interpretar, per aclamació popular, alguns dels himnes que van marcar una època i que són ben conegudes a Alemanya, com ara “L'estaca”, “Què volen aquesta gent” o Al vent”, juntament amb la cançó “La transició modèlica i la mare que m'ha parit, del seu últim disc, L'amor i la ferocitat (2016) i traduïda a l'alemany per estudiants de català de la UdS. La incisiva relectura de la transició que, des de l'actualitat, fa aquesta peça casava perfectament amb la punyent crítica que l'actor i pintor Pepe Ocaña, protagonista del film, va desenvolupar ja en els anys setanta des de Barcelona.

9 de desembre, 14 h. Xerrada musicada “L'herència de la nova cançó” impartida per Pau Alabajos en el marc de l'assignatura de català per a principiants, que ja havien treballat amb anterioritat algunes de les cançons del cantautor. Es va explicar l'origen de la Nova Cançó, la seua influència al llarg del temps i les relectures i els diàlegs que estableixen amb ella alguns artistes actuals. L'alumnat va poder participar activament durant tota la intervenció i es va produir, per tant, una situació real de comunicació.

Trobareu més informació i material audiovisual al Facebook Katalanisch an der Universität des Saarlandes: https://www.facebook.com/Katalanisch-an-der-Universit%C3%A4t-des-Saarlandes-266944183486750/?ref=settings