Imatge Núria Puigdevall Bafaluy
Giochi di parole: parole in gioco. Corso di formazione per professori di lingua catalana. Nàpols, 2/12/2011
per Núria Puigdevall Bafaluy - Tuesday, 13 December 2011, 12:12
 

El passat divendres 2 de desembre va tenir lloc a Nàpols la primera jornada de formació per al professorat de català a Itàlia  Giochi di parole: parole in gioco. En aquesta ocasió, la Universitat Federico II de Nàpols amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, va organitzar i acollir l’activitat al Centre Lingüístic de la Universitat. La jornada era adreçada al professorat de català de les universitats italianes,  als professors de llengua estrangera i als estudiants de català dels últims anys interessats. El programa de la jornada es va centrar en l’ensenyament del català a partir del lèxic (Lexical approach) .

La jornada va ser un punt de trobada per a tots els professors i professores que imparteixen docència i va comptar amb la presència de 45 persones Així, després de les salutacions de les professores Annamaria Lamarra (directora del Centre Lingüístic de la Universitat) i Anna Maria Compagna (responsable dels estudis de Llengua i Literatura Catalana a la Universitat Federico II de Nàpols) i les salutacions d’Andreu Bosch (Cap de l’Àrea de llengua de l’IRL) la jornada va obrir-se amb una lliçó teòrica “Per una didattica della parola: Lexical Approach“ a càrrec del prof. Salvatore Musto de la universitat Federico II de Nàpols, a continuació, la professora Àngels Fumadó de la Universitat S. Orsola Benincasa de Nàpols ens va presentar una unitat didàctica “Fem números”  on tenia com a objectiu: recordar els números en català, treballar part de la fraseologia referida als números i augmentar el coneixement del lèxic. A la qual seguí una proposta de la professora Natasha Leal que es va centrar en un conte de Quim Monzó per l’ensenyament del lèxic. El matí es tancà amb la intervenció de la professora María Teresa Martín de la universitat de Salern sobre l’ensenyament del lèxic dins del llenguatge del turisme i de la prof. Pilar Hernández del Instituto Cervantes de Nàpols que ens proposà la importància tornar a l’ensenyament del dictat a la classe de LE. Després d’una breu pausa per dinar, a la tarda la professora de didàctica de la llengua de la universitat Federico II, la prof. Patrizia Giuliano ens parlà sobre “L’impiego dei deittici nei testi descrittivi: un confronto tra lingue germaniche e lingue romanze” , un treball interessant on després d’una sèrie d’estadístiques a partir de sis llengües considerades la professora Giuliano arribava a la conclusió que els aprenents d’una llengua orientats cap a un objecte tindran problemes per a dominar els mitjans d’aquesta llengua orientada cap a l’espai o viceversa. A continuació l’Iban Leon Llop i l’Emanuela Forgetta ens van presentar la importància de l’ensenyament del lèxic gastronòmic “Treure les castanyes del foc: Estratègies culinàries per aprendre lèxic“ i el nou blog obert a tots els professors de català i a tots els alumnes que estudien català a Itàlia. Per últim Isabel Turull de la universitat de Roma “La Sapienza” ens parlà de “Parèmies i frases fetes en l’estratègia d’aprenentatge de segones llengües a nivell elemental” demostrant-nos la importància de la utilització de les frases fetes fins i tot a les primeres classes de català. La conclusió de la jornada va anar a càrrec de Núria Puigdevall i d’Andreu Bosch que van considerar, pels comentaris dels assistents, que havia estat una trobada molt interessant i productiva i que valia la pena que tingués continuïtat. Segurament es consolidarà fent una trobada cada dos anys a Itàlia.

 

 

 

 

Nàpols