Imatge Mariona Masferrer
Es clouen les activitats de català del curs acadèmic 2010-2011 a la Universitat de Rennes 2
per Mariona Masferrer - Wednesday, 18 May 2011, 12:28
 

Els estudis de català de la Universitat Rennes 2 clouen el curs el 13 de maig amb una intervenció de la lectora de català, Montserrat Casacuberta, en un seminari del grup de recerca en sociolingüística PREFICS. Sota el títol «Quelques données pour mieux comprendre la complexité sociolinguistique du catalan », la conferència va repassar les darreres dades estadístiques sobre l’ús social del català comparat amb el castellà i la presència d’altres llengües d’immigració (Enquesta dels Usos Lingüístics de cada territori del domini i presentació comparativa de l’EULC 03 i l’EULP 08, PAD de la Fundació Jaume Bofill…) i va posar de manifest els discursos socials que vehiculen les diverses ideologies lingüístiques (llengua pròpia, llengua comuna, bilingüisme, plurilingüisme, etc.). El debat posterior fou molt ric i els participants van tenir l’oportunitat de contrastar informacions sobre la darrera sentència del Tribunal Constitucional , el funcionament de les llengües en el sistema educatiu, la Llei de política lingüística i els límits del poder sancionador d’una llei, etc.

Un curs on activitats culturals, acadèmiques i associatives han centrat l’activitat dels alumnes

Les activitats culturals van estar centrades en la festa de Nadal, al primer semestre. Els alumnes van organitzar una festa on van fer cagar el tió i van cantar nadales.

Estudiants Caga Tió

Una altra activitat, al segon semestre, ha consistit a anar a veure en grup i escriure les impressions personals sobre l’exposició Crier sur les toits de Jordi Colomer a la sala d’exposicions de la Universitat de Rennes 2. Jordi Colomer ha estat enguany un dels artistes que han treballat frec a frec amb els estudiants del Màster en arts de l’exposició de Rennes 2.

Exposició

Culla i Fernàndez vénen a explicar la situació sociopolítica i sociocultural

Les activitats acadèmiques del curs es van encetar amb la Journée d’Etudes Catalanes de la primera setmana de febrer, en el marc de la qual els estudiants de català van tenir l’oportunitat d’escoltar l’historiador i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona Joan Baptista Culla, el qual va fer un repàs històric del catalanisme polític des del segle XIX i va donar claus d’interpretació que expliquen la situació sociopolítica actual. El títol de la seva conferència fou « L’Espagne après 1975 : la Catalogne en quête de reconnaissance » i va parlar el dia 1 de febrer. El 4 de febrer els estudiants van rebre el professor dels estudis de Literatura i llengua catalanes de la Universitat Oberta de Catalunya, Josep Anton Fernàndez, que va repassar les tesis del llibre El malestar en la cultura catalana, aparegut al 2008. El professor Fernàndez va repassar els aspectes culturals, lingüístics, socials i polítics que s’interrelacionen i presenten la situació de malestar actual.

Un projecte associatiu local en cooperació amb els barris de Ponent de Tarragona

Quant a les activitats relacionades amb el camp associatiu, durant tot el curs, des dels estudis de català hem participat en les activitats d’un projecte associatiu europeu, dels barris del Blosne de Rennes, barris de Ponent de Tarragona i barris del centre de la ciutat de Cluj Napoca a Romania. L’associació renesa l’Âge de la Tortue i la Fundació Casal l’Amic de Tarragona han liderat el projecte Correspondances Citoyennes, a través del qual artistes locals han fet propostes artístiques adreçades a dialogar amb la població local d’aquests barris. A més, investigadors en ciències socials de França, Catalunya i Romania n’han analitzat el desenvolupament. El 8 i 9 d’abril va tenir lloc una primera jornada de reflexió sobre el projecte, sota el lema Discriminations, identité, altérités, langues,  on vam poder escoltar les intervencions dels artistes i dels investigadors de totes tres ciutats. Artistes que hi han intervingut són: Xavier Trobat, arquitecte; Nani Blasco, videocineasta; Paloma Fernández, actriu; Andrei Farcasanu o Romain Louvel, especialistes en arts plàstiques.  Els estudiants de català han rebut la visita dels organitzadors i han treballat en la traducció d’alguns textos del projecte. Per al curs 2011-2012, està previst fer un treball didàctic a l’aula sobre el DVD que els artistes han produït.

Notícia enviada per Montserrat Casacuberta, professora de català de la Universitat de Rennes 2.