Imatge Neus Crisol Milian
Català a Belgrad
per Neus Crisol Milian - Wednesday, 23 December 2009, 10:02

DIÀLEG - Ignasi Riera / Escriptor

Com a música de fons, els nens del col·legi de San Ildefonso que fan veure que reparteixen euros. Tot i que la ludopatia encara no ha entrat al meu currículum, on sí que es troben com a casa altres presumptes irregularitats, visc, des de menut, amb la il·lusió que, un 22 de desembre, em toqui una panera o un pernil. Només compro números que ofereixin, com a torna, l'objecte del desig d'un nen que vivia al barri barceloní de Vallcarca i que tenia com a figures del seu santoral la família Ulisses, Gordito Relleno, Doña Urraca i, sobretot, Carpanta. Hi penso en un dia trist -ahir va nevar de valent a Madrid, després va glaçar i ha plogut, amb ganes, tota la nit- perquè al balanç de l'any m'hi falten amics que han fet mutis de l'escenari de la vida i perquè, al panorama social, creixen incerteses i angúnies, contra les quals els opiniatres i els seus majordoms, que són els polítics, incontinents, verbosos, perboquen sentències que sonen com l'epitafi definitiu a la mica de seny que ens corresponia com a petita pàtria i nació que som.

He tingut la sort, tot amb tot, de començar el desembre a Sèrbia, gràcies a la Universitat de Belgrad i a l'Institut Ramon Llull, comentant, en català i a alumnes de català, textos d'exili i d'intent de recuperació d'una literatura i d'una llengua que ha estat, i suposo que encara és, l'eix vertebrador d'una tribu... que ha sabut, malgrat els entrebancs letals, salvar els mots. A Belgrad m'ha fet de guia i de mainadera un xicot de la collita del 80, a qui diuen Pau Bori i que va néixer a Sant Martí de Maldà. Acompanyat d'una perla sèrbia, que es diu Jelena Petanovic, no s'ha limitat a impartir un grapat de classes a persones que volen aprendre el català sinó que ha traduït i antologitzat literatura popular, ha elaborat una guia per a serbis que vulguin viure en català als Països Catalans, ha antologitzat textos vius de literatura catalana traduïts al serbi i un llarg etcètera.

Pau Bori, a més, escriu en la premsa de Belgrad, on estaven molt interessats per les consultes catalanes sobre l'exercici del dret a l'autodeterminació i pel veredicte del tribunal de l'Haia sobre la independència de Kosovo, contra la qual s'han manifestat Sèrbia, Rússia i -no acabo d'entendre per què!- España (amb enya).

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 23. Dimecres, 23 de desembre del 2009